Κριτική για το SCRIPTORIUM II του Κώστα Ευαγγελάτου.[photos]
Επιχειρώντας ο κριτικός αναλυτής μια αισθητική αναδρομή στα έργα του εικαστικού καλλιτέχνη Κώστα Ευαγγελάτου, στα χρόνια δημιουργίας 2000 έως 2010,παρατηρεί πως πολλαπλασιάζεται συχνά το υπάρχον υλικό , μεταλλάσσεται αλλά και προεκτείνεται καλλιτεχνικά. Οι νέες συλλήψεις του αποτελούνται από χαρακτηριστικές ζωγραφικές συνθέσεις μεγάλων κυρίως διαστάσεων, στις οποίες δεσπόζουν σύμβολα, έννοιες, μορφές, σώματα και γεωμετρικές φόρμες.
Στα νέα έργα που συγκροτούν τη συνολική εικαστική κατάθεση Scriptorium II εκτίθενται αποκρυσταλλώσεις σε καμβά, χαρτόνι, ξύλο και ύφασμα ενώ πρωταγωνιστούν πρόσωπα και σώματα, επιζωγραφισμένες με παστόζο λάδι κατασκευές (σφαίρες, κανονικές και μη κανο νικές ξύλινες φόρμες) με εννοιολογικά στοιχεία και φρέσκιες συνθέσεις κοσμολογικού χαρακτήρα.
Μετά την ομότιτλη έκθεσή του στον ίδιο εκθεσιακό χώρο του Κέντρου Τεχνών Δήμου Αθηναίων στο Πάρκο Ελευθερίας το 1999, όπου παρουσιάστηκαν οι σειρές έργων «Συλλήψεις» Νέα Υόρκη 1984- Αθήνα 1989, «Σωματογραφίες», Εννοιακά Τοπία» και «Νεφελογραφίες», ο Ευαγγελάτος συνέχισε να εντρυφεί σε αλλά πεδία δράσης και να εκθέτει τα εμπλουτισμένα με νέες τεχνικές και αρχαϊκά μοτίβα έργα του, σε γκαλερί, μουσεία, πολιτιστικά και εκπαιδευτικά ιδρύματα στην Ελλάδα, καθώς και σε σημαντικά εικαστικά κέντρα του εξωτερικού, ιδιαίτερα στην Γαλλία, Σαντιγύ 1988,Αβινιόν 1994,Παρίσι 1999,2007,2008,2010 με σημαντική απήχηση.
Προέκτεινε με διάθεση, ευφρόσυνη και θεραπευτική την απαρχή για την ανίχνευση της σωματογεωγραφίας. Εδωσε στη μορφή την πρέπουσα πρωτοκαθεδρία μέσα από ένα αέναο συμβολισμό που κάνει αναγνωρίσιμο ένα πλούτο ψυχής. Δρασκελώντας ο δημιουργός χαράξεις , αφήνει να κυκλοφορούν στα επιτεύγματα του ολοζώντανες αναστημένες μυθολογικές οντότητες με πληρότητα, που σε ωθούν σα θεατή να πελαγίσεις στους κόλπους τους και να γευτείς τη μέθη που επιφυλάσσει η συγκεκριμένη όαση. Ενώ συνεπαρμένος από την υπάρχουσα μαγεία περιπλανιέσαι με σκοπό στον κόσμο της εικόνας που αντικρίζεις. Με δυνάμεις μεταφυσικές ο καλλιτέχνης εισχωρεί στο ρυθμό ενός εσωτερικού χώρου αποκαλύψεων και ανεπαπανάληπτης ποιητικότητας. Προχωρώντας στο υπερώο της μέθεξης η ατέρμονη σχεδιαστική δυνατότητα του προσεγγίζει την πλαστική έκφρασης που καταλήγει στο πρίσμα της συνεχούς εκ των ένδον ανανέωσης του οράματος. Χάρη στις συντεταγμένες που κινεί με χαρισματικότητα ορίζει ξανά , με καταβολή το σημαίνον ,που δεν είναι επίκτητο αλλά ενστικτωδώς βιωμένο καθώς οι νοητικές πτυχές του ως πλεύση καθοδηγούν μια πολυδιάστατη και πολυσήμαντη διαδρομή που συσπειρώνει και ενσαρκώνει πολυκύμαντα το ζωγραφικό αρχείο .Πρωτόγνωρα η απογραφή αυτού του σημαντικού σε υφή έρματος χαρακτηρίζει τεκμηρωμένα τα ιδιωματικά περάσματα του από την παραστατικότητα στην αφαίρεση. Οι μεταλλαγές του ομοιοπαθητικά ευνοούν την άνεση της κινητήριας δύναμης του αφηρημένου που έχει κοινό σημείο αναφοράς την απόλυτη ατμοσφαιρικότητα. Στην υλοποίηση της προοπτικής αγγίζει την υπαρκτή χρυσή τομή ανεξάντλητα και διαχυτικά. Δεν είναι εύκολο να κατατάξεις τον Κώστα Ευαγγελάτο σε μια απο τις καθιερωμένες κατηγορίες δημιουργών. Ανανεώνοντας την μακροχρόνια παράδοση απευθύνεται βαθμιαία σε μια αντίληψη που δανείζεται θέματα από ενα πρωτότυπο εικαστικό συνειρμό. Γνωρίζοντας τις σύγχρονες τάσεις αυτοπροσδιορίζεται σε ενα επίπεδο βηματισμού που υπομνηματίζει και καθορίζει ότι ζωγραφίζει.
Η αύρα της εκλεπτυσμένης τεχνικής ενυπάρχει ευπρόσδεκτα στην τέχνη του. Το μεγαλείο της στιγμής σε κάθε έργο με διαστάσεις διείσδυσης έντεχνα χαρακτηρί ζει μια ύψιστη απόκλιση που βασίζεται πάλι σε εννοιακά ιδεογράμματα. Μέσα από μια ποικιλία χρωμάτων σημαδεύει μορφές, πόλεις ,τοπία , σωματογραφίες και άλλα θέματα. Κάθε αυτούσιο έργο χωρίς να επισκιάζει την εικόνα δηλώνει την ανά πλαση της φανταστικής πραγματικότητας και την ενσωμάτωση της φυσικής υπό στασης σ΄ ένα περίγραμμα που ξεκινά από την λήψη του σχήματος πρωταρχικά και επεκτείνεται διαχρονικά. Στην πορεία της εξέλιξης το σχέδιο γίνεται εικαστική τοιχογραφία, και μωσαικό από αναρίθμητες εμπνεύσεις. Στις ιδιοφυείς ικανότητες του δημιουργού συνυπάρχουν η αγνότητα της πρόθεσης, η δύναμη της θέλησης, η οξύτητα της σκέψης και η πληρότητα της αμεσότητας που έχουν προνόμιο την αδιάλειπτη χρησιμοποίηση των πρωτοποριακών μέσων , που εντείνουν την υπερβατική αξία και την ιδιότητα να μορφοποιεί δυναμικά ιδέες ,τις οποίες καταγράφει άμεσα και ευθύτατα μετά τη γέννηση τους μέσα στα συμπλέγματα. Προβάλλοντας την δική του άποψη, αναδεικνύει με σιγουριά, τη σαφήνεια και τη λιτότητα επιλέγοντας συνειδητά να εκφράσει ιδεοληψίες που αναφέρονται σε έννοιες που αφορούν τον κύκλο των ανησυχιών του, που προκύπτουν από τα ερωτηματικά που αρθρώνει το μυστήριο. Στην σπουδή για την απόδοση της προβληματικής αντιδρώντας συνειδη σιακά ενσαρκώνει και φωτοσκιάσεις περίπλοκες αλλά καθοριστικές νεφελώσεις, σταθερά στοιχεία απέναντι σε μια διαρκή αντιπαράθεση για την επικράτηση της επιβολής .Η μυθοπλασία του έχει σαν αρχή τον εσωτερικό κόσμο των φαντασιώ σεων που διαφαίνονται σαν τοποθετήσεις στις δόσεις του φαντασιακού με αναφορές σε μορφώσεις και οράματα που σχετίζονται και κάνουν τη κατάσταση να μετατρέπεται αυτόβουλα. Να περιζώνεται, να περιστρέφεται ,να ενώνεται και να ενατενίζετε. Τα πρόσωπα μαρμαρώνουν και σβήνουν καθώς εξομοιώνονται . Μέσα από τις εκδοχές του σφίζουν από ζωτικότητα και ανάσα κοσμογονίας με χυμώδεις εκχύσεις που διαιωνίζουν ενορχηστρωμένα ζωντανές αισθαντικές δυνάμεις . Φτάνοντας κάποτε στο έπακρο αναδιπλώνει σε θέσεις οπτασίες πλασμένες στο φως και στο χρώμα τονίζοντας τα καίρια σημεία μιας ανατομίας που αποκαλύ πτει οντότητες και δοχεία πνεύματος με έντονα γήινο παράστημα. Εξαϋλώνει τον εναρμονισμό των μαγνητικών πεδίων με τρόπο μεγαλειώδη σαν φύση ανήσυχη και ακατασίγαστη με ανεξάντλητες δυνάμεις ανανέωσης και επανενατένισης.
Ο Κώστας Ευαγγελάτος θέτει τις μαρτυρίες στη δίνη του της δυναμικής χειρονομίας ,με τεκταινόμενα που κατορθώνουν να εξισορροπούν καταβολές στην
κυριολεξία καταλυτικές και να προσδίδουν ανεξάντλητη ενέργεια .
Λεόντιος Πετμεζάς
Ιστορικός τέχνης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου