Κυριακή 2 Οκτωβρίου 2011

ΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΕΧΝΗΣ / «Βυζαντινός Μουσικός Πολιτισμός»

EΥΡΩΠΑΪΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΕΧΝΗΣ
Ν.Π.Ι.Δ. – ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΦΕΛΟΥΣ ΜΟΡΦΩΤΙΚΗΣ, ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ, ΕΚΔΟΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΦΙΛΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ
 Έτος ίδρυσης 1979
Διοικ. Κέντρο-Αίθουσα-Βιβλιοθήκη: Αναπαύσεως 14Α΄-190 02 Παιανία
www.euarce.com *  E-mail:artcentr@otenet.gr  *  Τηλ.: 210-66.43.854 (& Fax)





3Ο Παγκόσμιο Συνέδριο
«Βυζαντινός Μουσικός Πολιτισμός»

Με την αιγίδα του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου, την επιστημονική διεύθυνση του Αμερικανικού Ιδρύματος Βυζαντινής Μουσικής και Υμνολογίας - του Προγράμματος Βυζαντινών Σπουδών του Πανεπιστημίου Pittsburgh – τη συνεργασία του Δήμου Παιανίας και του Συμβουλίου Αποδήμου Ελληνισμού (ΣΑΕ), θα πραγματοποιηθεί εφέτος, από 29 Οκτωβρίου μέχρι 2 Νοεμβρίου, το 3Ο Παγκόσμιο Συνέδριο «Βυζαντινός Μουσικός Πολιτισμός», που διοργανώνεται κάθε δυό χρόνια από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Τέχνης, στο Πανεπιστημιακό Ερευνητικό και Εκπαιδευτικό Κέντρο A.I.T. στην Παιανία.
Οι επιστημονικές εργασίες του Συνεδρίου περιλαμβάνουν:
·        Εισαγωγικό τιμητικό αφιέρωμα στον τελευταίο εκπρόσωπο ποιητή της «φαναριώτικης σχολής» Ηλία Τανταλίδη με:
1. Ομιλία του ποιητή και δοκιμιογράφου Δημήτρη Καραμβάλη
2. Ερμηνεία ποιημάτων του από το Χορωδιακό Σχήμα «Παναρμόνιον» συνοδεία ορχήστρας παραδοσιακών οργάνων,  σε μουσική σύνθεση Γιώργου Χατζηχρόνογλου και ενορχήστρωση Χάρη Συμεωνίδη
·        Ειδική ημερίδα με θέμα την συμβολή του Φαναρίου στην ιστορική εξέλιξη και ανάπτυξη του «Βυζαντινού Μουσικού Πολιτισμού»
·        Εργασίες με θέματα Γεωργιανής Υμνογραφίας, Κοπτικής Υμνογραφίας,  Ελληνικής Ορθόδοξης Λειτουργικής Μουσικής στην Αμερική και εξειδικευμένα θέματα μουσικής παρασημαντικής, ερμηνευτικής και έρευνας των αρχαίων και νέων πηγών.

«ΤΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟ ΦΑΝΑΡΙ»
Τετραήμερο Μουσικό – Εικαστικό Πανόραμα»

Στη διάρκεια του 3ου Παγκόσμιου Συνδρίου «Βυζαντινός Μουσικός Πολιτισμός» και προς τιμήν πολλαπλής επετείου αποτεινόμενης στην ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΗ (1560 χρόνια της Δ΄Οικουμενικής Συνόδου, 1330 χρόνια της ΣΤ΄ Οικουμενικής Συνόδου, 160 χρόνια της έκδοσης του εκκλησιαστικού « Τυπικού»  του  πρωτοψάλτη  Κωνσταντίνου του Βυζάντιου, 100 χρόνια από το θάνατο του Πρωτοψάλτη του Οικουμενικού Πατριαρχείου Γεωργίου Βιολάκη , 100 χρόνια από την ενθρόνιση του κορυφαίου Μεγάλου Άρχοντος Πρωτοψάλτη του Οικουμενικού Πατριαρχείου Ιάκωβου του Ναυπλιώτη και 60 χρόνια από το θάνατο του διάσημου Α΄Δομέστικου του Οικουμενικού Πατριαρχείου – καταγραφέα των Κωδίκων της Ορθόδοξης Εκκλησιαστικής Βυζαντινής Ασματωδίας  Άγγελου Λεοντίου Βουδούρη,  
το Ευρωπαϊκό Κέντρο Τέχνης

διοργανώνει το πολιτιστικό πρόγραμμα «ΤΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟ ΦΑΝΑΡΙ» /Τετραήμερο Μουσικό – Εικαστικό Πανόραμα», με διοργάνωση μουσικού φεστιβάλ και διοργάνωση έκθεσης ιστορικών ντοκουμέντων αρχείου με θέμα:  «Ο ΖΩΓΡΑΦΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΚΑΡΛΑΤΟΣ (1907-1956) – ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ-ΑΝΤΙΟΧΕΙΑ-ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΑ»

Α. ΜΟΥΣΙΚΟ  ΦΕΣΤΙΒΑΛ
Λαβαίνουν μέρος:
1.«Χορωδία Ελληνικής Παραδοσιακής Μουσικής (Βυζαντινής και Δημοτικής) του Δήμου Παιανίας» (Χοράρχης: Κωνσταντίνος Μάρκος, Εθνομουσικολόγος, συγγραφέας). Επιλογές Δημοτικών Τραγουδιών από τις εκδόσεις:     α) ΕΠΕΤΕΙΑΚΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ (Σε Βυζαντινή και Ευρωπαϊκή Μουσική Σημειογραφία), Εκδ. Παρουσία, Αθήνα 1999     β) ΕΠΕΤΕΙΑΚΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ – νεώτερων αγώνων του έθνους μας (Σε Βυζαντινή και Ευρωπαϊκή Μουσική Σημειογραφία), Επιστημονική Βιβλιοθήκη Δήμου Παιανία, 2007    γ) ΑΚΡΙΤΙΚΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ (Σε Βυζαντινή και Ευρωπαϊκή Μουσική Σημειογραφία), Αθήνα 1996    δ) ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΗΣ ΑΛΩΣΗΣ (Σε Βυζαντινή και Ευρωπαϊκή Μουσική Σημειογραφία), Αθήνα 1998
2.Ορχήστρα Παραδοσιακών Οργάνων του Δήμου Παιανίας  (Διευθυντής: Χρήστος Πανάγου, Καθηγητής Βυζαντινής Μουσικής - Θεολόγος). Επιλογές δημοτικού μουσικού ρεπερτορίου
3.Χορωδία «Εργαστήρι Ψαλτικής» (Χοράρχης: Αθανάσιος Παϊβανάς, Καθηγητής Βυζαντινής Μουσικής)
Επιλογή βυζαντινών ύμνων καταγεγραμμένων από τον Άρχοντα Πρωτοψάλτη του Οικουμενικού Πατριαρχείου Θρασύβουλο Στανίτσα / Ο τρόπος διδασκαλίας της Ψαλτικής Τέχνης/  Οι τρόποι ερμηνείας και απόδοσης των διαφόρων σημείων της βυζαντινής μουσικής γραφής, των διαστημάτων, του ρυθμού κ.λ.π. / Η συμβολή του στην διάσωση και τη διάδοση της Πατριαρχικής Ψαλτικής Παράδοσης στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
4.Μουσικό Σχήμα «Παναρμόνιον» ( Χοράρχης: Γεώργιος Χατζηχρόνογλου, Οφικιούχος  Άρχων Υμνωδός του Οικουμενικού Πατριαρχείου)
Α΄Μέρος: Αφιέρωμα στο μεγάλο βυζαντινό μελουργό και ποιητή Γεώργιο τον Κρήτα (18ος αι.)
Β΄Μέρος: «Μουσικοί Δρόμοι των λαών» - Το παραδοσιακό ελληνικό τραγούδι και το ομόηχο τουρκικό / Συμμετάχουν οι διακεκριμένοι τούρκοι μουσικοί και διακεκριμένοι φιλέλληνες  Cenk Guray (Πανεπιστημιακός,  Alitim University of Ankara) και  Ali Fuat Aydin (Διευθυντής της Χορωδίας Δημοτικής Μουσικής του Πολυτεχνείου της Άγκυρας)
5.Ορχηστρικό σύνολο παραδοσιακών εγχόρδων του Μουσικού Γυμνασίου-Λυκείου Παλλήνης  (Διευθυντής: Χάρης Συμεωνίδης, Καθηγητής στο Μουσικό Γυμνάσιο-Λύκειο Παλλήνης)

Β. ΕΚΘΕΣΗ
Θα παρουσιασθεί γιά πρώτη φορά δημόσια ένα ιστορικό αφιέρωμα στο ζωγράφο Γιάννη Σκαρλάτο,  με έκθεση αυθεντικών χειρόγραφων, έντυπων, έγγραφων και φωτογραφικών ντοκουμέντων από τα χρόνια της  φημισμένης καλλιτεχνικής σταδιοδρομίας του στις αραβικές χώρες.
Ο Σκαρλάτος (ήταν θείος -αδελφός της μητέρας- του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου)  γεννήθηκε στους Αγίους Θεοδώρους της Ίμβρου, στα 1907. Σπούδασε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών των Αθηνών. Επισκέφθηκε τα Ιεροσόλυμα, τη Βηθλεέμ, τις περιοχές του Ιορδάνη, την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου και τη Δαμασκό. Ζωγράφισε θέματα και τοπία από τους Αγίους Τόπους καθώς επίσης τις προσωπογραφίες των Πατριαρχών Αλεξανδρείας Χριστοφόρου και Αντιοχείας Αλεξάνδρου. Στα 1953 τιμήθηκε από το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας με τον ανώτατο τίτλο του Ιππότη του Τάγματος του Αγίου Μάρκου. Διέπρεψε στην πορτρετογραφία. Έζησε μυθώδη ζωή μέσα στις αυλές διάσημων αράβων μοναρχών – του Φαρούκ της Αιγύπτου, του Ίμπν Σαούντ της Σαουδικής Αραβίας, του Ταλαάλ της Ιορδανίας - που τον είχαν προσωπικό τους προσωπογράφο. Ήταν επίσης προσωπογράφος της αυλής του Ναυάρχου Πρίγκηπα Γεωργίου. Τελευταία έκθεσή του διοργανώθηκε στη Δαμασκό, στα 1956, υπό την αιγίδα του Προέδρου της Συρίας Shukri al-Quwatli. Την ίδια χρονιά πέθανε και η ταφή του έγινε με δαπάνη του κράτους της Συρίας στο ελληνορθόδοξο κοιμητήριο της Δαμασκού. Το θάνατό του ακολούθησε απόλυτη λήθη.